Els cargols, qui som?




Benvinguts!

L’Escola Bressol Cargols va ser creada per la  La Fundació Cargols l’any 1968 a fi d’oferir un servei d’atenció als infants de quatre mesos a tres anys d’edat, fills de mares acollides per la Fundació i a les famílies del barri Cargolera de Sant Quintí dels Cargols.

Actualment l´escola acull un nombre total de 48 places agrupats en quatre grups: 1 aula de P0 (els Núvols), 1 aula de P1 (Els Sols) i 2 aules de P2 (Les Muntanyes i els Rius).

Us expliquem el nostre Projecte Educatiu,

Des del punt de vista social i cultural l’Escola Cargols es defineix com:
  • Escola Catalana: la llengua vehicular de l’escola és el català; la cultura catalana (literatura, costums i festes, dansa i música) està present dins la vida quotidiana de l’escola. Aquest fet, però, no implica la discriminació d’altres cultures i llengües ans el contrari, ha de servir per estar oberts a conèixer noves realitats.
  • Escola laica: des de l’escola no s’imposa cap creença determinada, ben el contrari, fomenta el respecte als sentiments, costums i opcions personals.
  • Escola oberta al poble de Sant Quintí dels Cargols com a servei públic que és l’escola, aquesta vol convertir-se en un centre viu per integrar-se i participar en la vida cultural i cívica del propi propi i de la província de Girona. Col·laborant, si és el cas, amb els seus recursos materials, d’espai o bé personals.
Des del punt de vista pedagògic l’Escola Cargols es defineix com:
  • Escola integradora: l’escola entén la diferència com un fet positiu, en cap cas hi haurà discriminació per raons de naixement, raça, sexe, religió opinió o qualsevol altra condició o circumstància personal o social.
  • Escola coeducadora: pensem que els nens i les nenes junts en una mateixa aula han de rebre una educació comuna, encaminada a trencar rols masculins i femenins, i a tenir els mateixos drets i oportunitats davant de la societat. Per tant l’escola es pronuncia a favor de la coeducació.
  • Escola integral: vol contribuir en el desenvolupament de les potencialitats de cada alumne per tal que assoleixi el màxim d’autonomia i la incorporació al món en què viu, per anar-los descobrint i coneixent. Interessa doncs, el creixement personal dels alumnes, amb una formació instrumental suficient i un coneixement adequat del medi en el qual viu, per poder-ne entendre els seus missatges i participar-hi de manera activa.
  • Escola personalitzada: procura tenir en compte el nivell i el ritme d’aprenentatge de cada alumne, adaptant l’ensenyament d’acord amb les seves possibilitats i considerant els condicionants personals i/o socials. La finalitat última és descobrir, valorar i potenciar les qualitats individuals de cada infant i de la seva família per tal que visqui feliç.
  • Escola renovada: acceptant aportacions de diversos corrents pedagògics innovadors, entre els quals destaquen els enfocs cognoscitius en sentit ampli. Valorant i afavorint la formació permanent de l’equip, estant oberta a noves experiències educatives.
  • Escola inclusiva: entenem l’escola com una comunitat educativa i d’aprenentatge; educativa perquè totes les persones que participen a l’escola –famílies, educadores, infants, entorn social- tenen un paper actiu. Comunitat d’aprenentatge perquè tothom que participa en aquest context aprèn.
  • Integrada a l’entorn: descobrint i treballant amb tots aquells recursos que ens facilita l’entorn natural en el qual es troba ubicada l’escola. Tenint com a finalitat última el respecte i l’estima pel medi que ens envolta.
Valors de l'escola
  • Tolerància: admetre en els altres una manera de pensar, d’obrar, d’ésser, diferent a la nostra. Entenent aquestes diferències com un fet positiu de la societat.
  • Convivència: entenem per convivència aprendre a viure en comunitat sense oblidar la individualitat, compartint amb els altres experiències que ens faran créixer com a persones.
  • Solidaritat: l’entenem com el fet de concordar amb els altres en la manera de pensar, de sentir i de fer, disposat a compartir-ne idees propòsits i responsabilitats.
  • Estima, respecte i protecció de la natura tot aprofitant els seus recursos sense destruir-la.
  • Estima, respecte i protecció de la cultura del país, tot respectant la cultura individual de cada infant.
  • Autonomia: entenem l’autonomia com que l’individu es val per si mateix, només amb l’ajuda estrictament necessària.
  • Autoestima: és la capacitat de conèixer i acceptar-se a un mateix tot adonant-se i acceptant les seves deficiències.
  • Cooperació: l’entenem com el treball d’un grup buscant una satisfacció comuna.
  • Escolta: és una actitud de l’adult cap a l’infant i la seva família que afavoreix la comunicació, així com la seguretat afectiva i emocional de les criatures. 
Tots som Escola!